Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Przedszkole Niepubliczne nr 8 Bajka

Adaptacja do przedszkola

Pierwszy września dla wielu osób jest dniem wkraczania w nieznane. Nie tylko pierwszoklasiści rozpoczynają nowy etap w swoim życiu. Również przed przedszkolakami tego dnia czeka nie lada wyzwanie - rozstanie z rodzicami.

Pierwszy dzień w przedszkolu jest ogromnym przeżyciem nie tylko dla dziecka, ale również (czasami może nawet bardziej) dla dorosłych. Co można zrobić, aby obie strony były mniej zestresowane i nie lękały się tak bardzo czekającej ich nowej sytuacji? Nie da się przewidzieć jak będzie przebiegał proces adaptacyjny pociechy, jednak rodzic może pomóc w przystosowaniu się do nowego otoczenia.

Poniższe artykuły zostały opracowane przez p. Annę Koszewnik. 

  • Organizujmy dziecku spotkania z rówieśnikami, aby przyzwyczaiło się do obecności innych dzieci.
  • Spróbujmy zostawiać dziecko pod opieką innej osoby dorosłej, aby maluch dostrzegł, że bez mamy też może być dobrze.
  • Wyrażajmy się o przedszkolu pozytywnie, nie mówmy przy dziecku o swoich obawach, gdyż własne stany emocjonalne przenosimy na dziecko. Maluch podświadomie je uwewnętrzni.
  • Przekazujmy jak najwięcej informacji o przedszkolu, dziecko lubi wiedzieć, co je czeka.
  • Nie straszmy przedszkolem. Unikajmy sformułowań typu "czekaj, w przedszkolu nauczą cię sprzątać", "w przedszkolu za takie zachowanie będziesz stał w kącie". Dziecko słysząc takie słowa, będzie kojarzyło sobie przedszkole z czymś przykrym.
  • Wprowadźmy stały rytm dnia. Dzieci poznają upływ czasu na bazie własnej działalności, stały rytm pozwoli dziecku przewidywać kolejne czynności, co sprawi, że będzie czuło się bezpieczniej. Przyzwyczajajmy do odpoczynku w ciągu dnia. Zorganizujmy na przykład poobiedni relaks, słuchanie bajek, muzyki (jeśli dziecko nie śpi w ciągu dnia).
  • Uczmy dziecko samodzielności (mycia rąk, zębów, załatwiania potrzeb fizjologicznych, jedzenia, ubierania się). To wzmocni jego samoocenę (będzie dumne z siebie) oraz uniezależni od osób trzecich (dziecko nieśmiałe może mieć problem ze zwróceniem się o pomoc do obcej osoby, a bezradność prawdopodobnie doprowadzi do frustracji, płaczu).
  • Urozmaicajmy dietę dziecka, skończmy z rozdrabnianiem pokarmów. Trzylatek swobodnie może gryźć pokarmy.
  • Wprowadźmy w domu racjonalne zasady i konsekwentnie ich przestrzegajmy. Dzieci wychowywane w liberalny sposób mogą mieć trudności z przestrzeganiem obowiązujących w przedszkolu reguł, zaś dzieci mające nadopiekuńczych rodziców mogą nie radzić sobie z prostymi zadaniami, będą potrzebowały stałej pomocy. Obie sytuacje mogą doprowadzić do buntu lub wycofania.
  • Uodparniajmy dziecko, nie przegrzewajmy, podawajmy dużo naturalnych witamin, wprowadźmy nawyk mycia rąk, umożliwiajmy dziecku częste przebywanie na świeżym powietrzu, aby zmniejszyć liczbę zachorowań.
  • Uczestniczmy z dzieckiem w spotkaniach adaptacyjnych. Ważne jest, by dziecko poznało nauczycielki, miało możliwość wspólnego z rodzicem zwiedzenia przedszkola. Potem będzie czuło się bezpiecznie i będzie potrafiło swobodnie poruszać się po budynku.
  • Napiszmy nauczycielce informację o dziecku, o jego zainteresowaniach, przyzwyczajeniach. Taka wskazówka może być przydatna w razie "złych chwil", aby sprawnie odwrócić uwagę dziecka od niepożądanych myśli.
  • Włączmy dziecko do kompletowania wyprawki. Pozwólmy dziecku wybrać kapcie, ręcznik, szczotkę, pastę. Kupujmy jednak odzież, którą dziecko będzie w stanie samo włożyć (bluzki bez guzików, kapcie na rzepy). W domu dajmy możliwość korzystania z nowych rzeczy (kapci, pościeli), tak aby w przedszkolu były znane i jednocześnie łatwo rozpoznawalne.
  • Przez pierwsze dni, w miarę możliwości, przyprowadzajmy dziecko na parę godzin, tak, by maluch stopniowo przyzwyczajał się do dłuższej rozłąki z rodzicami.
  • Z domu wychodźmy bez pośpiechu, ponaglania. Lepiej trochę wcześniej wstać, by ze wszystkim zdążyć. Wprowadźmy dziecko w dobry nastrój.
  • W przedszkolu stosujmy krótkie pożegnania. Im dłużej się żegnamy, tym dziecko bardziej się roztkliwia.
  • Lepiej, gdy do przedszkola przyprowadza rodzic mniej związany emocjonalnie z dzieckiem (często jest to tata).
  • Dotrzymujmy słowa. Jeśli obiecujemy, że przyjdziemy w konkretnym czasie, zróbmy to. Zawiedzione dziecko następnym razem nie będzie chciało wierzyć obietnicom rodziców (UWAGA: "po obiedzie" dla trzylatka oznacza czas po jego zakończeniu, nie 15, czy 30 minut później. Trzylatek ma inne pojęcie czasu niż dorosły).
  • Pozwólmy wziąć dziecku przytulankę do przedszkola, by "przyjaciel" towarzyszył mu w trudnych chwilach.
  • Przynieśmy do przedszkola kilka kompletów ubranek na zmianę, takich, które łatwo się wkłada i które dziecko może pobrudzić! (dziecko może buntować się przed włożeniem cudzej bluzki).
  • W domu spędzajmy jak najwięcej czasu z dzieckiem, by nie czuło się odrzucone.
  • Płacz na widok nauczycielki. Możliwa przyczyna? Nauczycielka kojarzona jest z utratą bezpieczeństwa, jakie według malucha dać może tylko najbliższa osoba.
  • Dziecko, które na początku śmiało wchodziło do sali, nagle zaczyna płakać. Powód? Pierwsza ciekawość została zaspokojona i teraz silniejsza jest tęsknota do rodziców.
  • Dziecko nie opowiada o przedszkolu, nie odpowiada na pytania związane z pobytem. Prawdopodobnie dziecko nie ma ochoty być odpytywane. Nie naciskajmy go. Jest duże prawdopodobieństwo, że po jakimś czasie samo zacznie mówić.
  • Częste choroby dziecka. Dziecko ma słaby układ odpornościowy. Dotąd przebywało w domu, nie miało styczności z chorobami. Duży procent "pierwszaków" choruje.
  • Zaburzenia funkcjonalne organizmu (moczenie się, jąkanie, zaburzenia snu, brak apetytu, bóle brzucha, wymioty, itp.). Jest to reakcja na sytuację, która odbierana jest jako zagrożenie. Reakcja ta zwykle po jakimś czasie mija. Jeśli jednak powyższe zaburzenia utrzymują się przez dłuższy czas, należy skonsultować się ze specjalistą. Może okazać się, że dziecko nie jest jeszcze emocjonalnie dojrzałe do podjęcia wyzwania bycia przedszkolakiem i należy odroczyć taką decyzję.
  • Dezorganizacja w zachowaniu (bunt, napady płaczu, ciągłe marudzenie, itp.). W pierwszych dniach w przedszkolu na dziecko oddziałuje wiele bodźców. Dziecko jest nieodporne na zmęczenie, wysiłek fizyczny, hałas, musi pokonywać wiele przeszkód, co prowadzi do obciążenia organizmu i w rezultacie do rozładowania powstałego napięcia. W tym okresie postarajmy się być bardziej wyrozumiali dla naszego przedszkolaka.

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak dane dziecko będzie funkcjonowało w nowym otoczeniu, ile czasu będzie potrzebowało na adaptację. Są dzieci, które od razu czują się w przedszkolu jak "ryba w wodzie", inne potrzebują do tego nawet kilku tygodni. Rolą rodzica oraz nauczyciela jest obserwowanie dziecka i podejmowanie właściwych kroków.

 

Artykuł opracowała Anna Koszewnik.

Polecana literatura:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, "Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się"

J. Lubowiecka, "Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola"

Biuletyn klubu nauczyciela, "Pomagamy uczyć" nr 2/2006

Warto oswajać dziecko z nadchodzącą zmianą, rozmawiać o własnych przedszkolnych wspomnieniach, a także sięgnąć po książki opowiadające o przedszkolu. W naszych księgarniach można znaleźć coraz więcej pozycji na ten temat, polecamy np.:

  • W przedszkolu. Obrazki dla maluchów, Emilie Beaumont i Nathalie Belineau (już dla dwulatków)
  • Tupcio Chrupcio nie chce iść do przedszkola, Anna Casalis 
  • Kubuś idzie do przedszkola, V. Costetti i M. Rinaldi 
  • W przedszkolu, Wandrey Guido (duża książka obrazkowa nawet dla najmłodszych)
  • Kamyczek. Przedszkole, Christine LHeureux  
  • Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkolaki, czyli ważne sprawy małych ludzi, Beata Ostrowicka 
  • Zuzia idzie do przedszkola, Liane Schneider i Eva Wenzel-Bürger  
  • Pora do przedszkola, Anna Sójka




Master Szef - edycja 3

Zapisz Maluszka

 

Zapisy dzieci do naszego przedszkola są przyjmowane przez cały rok. Zapraszamy do pobrania i wypełnienia karty zgłoszeniowej 


Przedszkolaki z orzeczeniem


Do "Bajki" przyjmujemy również dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

WIĘCEJ  

Wyszukiwarka



copyright © 2008-2017 Przedszkole Niepubliczne nr 8 "Bajka" w Białymstoku ~ idea, gfx & code by warlock ~ 147660 / 4 / 3